Jo - noen regler. Når det ikke er anførselstegn så er det mine ord. Når det er anførselstegn så er det Knutzen sine ord. Og han Doktor Farnes blir omtalt med mange forskjellige måter - gidder ikke å rette det opp her - men det skrives da altså Farnes. Elers - Kapp her? Cap her? I don't know. OK. Værsågod.
Tekstplakat: Svalbard i sort/hvit og farger. Jazzmusikk piano. Tema.
Filmer Svalbard fra oven (farger) – fra fly. ”Hvis noen spør hva vi gjør her oppe i luften, sier jeg foreløpig at vi er på vei nordover og at det er en stund siden denne filmen ble tatt.”
Klipper til sort/hvitt bilder også fra fly.
”Filmavisen 1953, Postflyet kommer. Av en eller annen grunn er flybilder på film tatt på Svalbard i gamle dager fastklebet på min netthinne. De lar seg ikke fjerne. De er erindringer. Mine første Svalbardbilder.”
”Posten droppes. en høytidlig stund”
”Vi er allerede på vei ut fjorden” Det klippes til fargefilm igjen. ”Nei, forresten, Vi var på vei inn fjorden. ” Jazzmusikk begynner igjen.
Klippes til inne i flyet. Folk ser ut av vinduene, nysgjerrige, gleder seg til å lande på Svalbard. ”Kanskje er det sant at filmen tiltrekkes av det gåtefulle. I dette tilfellet går et jetfly fullt av nysgjerrige passasjerer inn for landing på Longyearbyens lufthavn.”
Klippes til et bilde av flyplassen, et fly som passerer hovedbygget med påskriften Svalbard lufthavn Longyearbyen.
TID: 02:43
Klippes til inne på flyet – mørkt, mens man går ut av flyet og ut på flyplassen. Den mystiske setningen her kommer:
”Vi hadde allerede landet med filmkameraet i gang.”
Filmer ut over flyplassen med alle medpassasjerne som går rundt omkring, lette og glade.
”Foreløpig følte vi oss som en del av et reiseselskap. Et raskt sveip rundt omkring i terrenget viste oss at det ikke bare var en følelse.”
Korte intervjuer med medpassasjerne.
Intervju med østerriksk ekspedisjonsmann.
Intervju med Norsk polarinstitutts årlige misjon til Svalbard.
Intervju med finsk turist.
Intervju med Prof. Brian Mitchell.
”Proffessor Mitchell forsvant i det fjerne….”
Klippes til en pussig liten doning
”…. Med en pussig liten rullende gjenstand. Det kan ikke ha vært en bil?”
Bildet holdes på den rullende gjenstanden.
”En kort stund var vi alene.”
Bilder og snakking om russere på vei hjem og nye på vei til Svalbard.
”Lyden av Helikoptrene lagde en slags monotoni.” Trist russisk musikk mens et russisk helikopter kjører av sted.
TID: 06:16
Filmer et fjell og tilter ned til en stor vifte/ventilasjonsvifte som kommer ut av fjellet.
”Det er natt, men det er lyst som om det er midt på dagen. Stillheten i et gruvesamfunn ledsages av lyden av viftemotorer. Vi er døgnville.”
Klipper til folk som tar i mot et skip.
”Inn fra høyre glir skipet. Langsomt oppfatter vi tråene i landskapet. Vi står midt i et utskipningsanlegg for Svalbardkull ”
Klipper til enorme kloer som bærer med seg kull. Den russiske musikken begynner igjen. Kullen slippes ned i båtene. Vi følger kun kloen som åpnes og slipper.
Musikken stopper og det klippes til disse ”begerne” på vinsjer som bærer med seg kull ut fra gruvene.
”Man kunne vie en hel film til å beskrive det veldige maskineriet som er i gang. Selve kullgruven finnes i det fjerne.”
Det klippes inn i en bil – på vei mot gruvene – lett jazz begynner å spille. Det er sommer.
”En usynlig by, den ligger så spredt…”
Klipper til vinter og vei og biler som kjører – nesten litt trafikk i grunn.
”…men er i drift hele døgnet, sommer som vinter.”
TID: 08:18
Inngang gruve.
”Å lage en reportasje om livet i Longyearbyen, strider mot stedets natur. Alt er vevet inn i hverandre, som på en måte gjør kameraarbeidet fragmentarisk.”
De setter seg i gruvevognene – lys på hjelmene på – og kjører innover.
”Vår første reise inn i en gruve kommer til å fortone seg som en estetisk opplevelse. Som en slags gjenerindring”
Rolig jazztema, mens man kjører inn i mørket – gruven.
”Slik ble det til at vi begynte å nøste opp spor fra fortiden. Spor som taler mysterienes språk rent visuelt, men som senere lot seg gjennfinne som historiske fakta.”
TID: 09:27
Klipp av de lange togskinnene som går oppover og ut i evighete / historien
”De gamle nedlagte gruveanleggene logger som spøkelsesslott. Varsomt entret vi disse gebrekkelige konstruksjonene. ”
Klipper til bilder av anlegget som det er nå – rustenet og ødelagt.
”Vi forsøkte å forestille oss anlegget slik som det en gang har vært. Vagt hadde vi også i minnet at det var en scene vi hadde sett før.”
TID: 09:49
Sort/hvit bilder fra gruven i drift.
”Jo. Den gamle Longyearbyen er her,”
Begynner å filme Longyearbyen i gamle dager.
”… nesten slik som den ble anlagt av James Munroe Longyear. (Det er egentlig John) Her finnes en kirke og en husklynge. Et hopp til midt på 30-tallet."
Klippes over til noen store båter og lystig 30 tallsmusikk.
”Et Cruiseskip fra den norske Amerikalinjen ankommer.”
Nygardsvoll går i land.
”Statsminister Nugaardsvold ankommer. ”
Klipper til at han hilser på barn og går rundt med entourage. ”
”Gruvedriften er overtatt av Store Norske Kull Compagni, Statsministeren og hans følge er på befaring i det sumpområdet som utgjør Longyearbyen sentrum. ”
TID: 10:42
Fader over til farger tot av Longyearbyen.
”Over 40 år senere ser det slik ut. Et par veier fører over dalen. På den andre siden er noen nye husklynger kommet til. Sett itt på avstand ser byen slik ut. ”
Klipper til andre siden av Advemstsfjorden.
”Her på andre siden av Adventsfjorden, ligger flere nedlagte gruveanlegg. Bak den totale stillheten kunne vi ane et historisk sus. Disse restene fra fortiden var bare i stand til å gi oss en liten anelse. ”
Nær av rustene metallgreier og gamle ruinerish.
”Samme var tilfellet med marmorbruddet i New London lenger nordpå. ”
Bilder av noe som ser ut som Lille huset på prærien.
”Av de bilder vi tok på stedet kunne vi snekre sammen en liten historie.”
Bildet zoomer inn på huset på toppen.
”En eller annen Mr. Mansfield hadde latt dette anlegget bli oppkalt etter seg selv.” Stedet heter ”Camp Mansfield”
Klippes til noen rester av et hus….
”Restene av en lagerbygning, eller et depo, står der, men mangler tak og vegger. Tilbake ståpr noen kasser med reservedeler og materiell. Tilsynelatende urørt.”
Kamera går inn på en av kassene som er fylt med ….
”En av kassene inneholder gammel hermetisk proviant som har gått i oppløsning.”
Klipper til rester av marmor og utstyr.
”Lenger bort finner vi rester av marmor. Alt ser ut som har blitt forlatt i all hast. Historien om Northern Explorations er beskrevet av forskeren og Svalbardveteranen Adolf Hoel. Hoel forteller at marmoren var ubrukbar, ble til pulver når den kom opp i dagslys.”
TID: 12:29
Svart/hvitt av folk på båt.
”Hoel som vi ser på bildet midt på bildet, var selv med på jakten etter Svalbards rikdommer.”
Folk staker i båt mot is.
”Han ble senere leder av Norges Svalbard isundersøkelser. ”
Den lystige 30-talls musikken, begynner igjen og vi klipper til de modikge menn som undersøker Svalbard.
Klipp til hund og slede. Klipp til slår opp telt. Klipper til folk som undersøker stein.
”På en måte hadde vi trengt igjennom en hinne der vi ikke lenger hadde dokumentarfilmerens subjektive og utvelgende blikk. Vi befant oss i arkiver. Polarforskernes arkiver. ”
Klipp til polarforskerne på rekke smilende til kameraet.
TID: 13: 24
Vi begynner med å høre lyden av et fly…
”Et tysk fly lander…”
klipper til et fly som lander.
”Vi er ennå midt på tredvetallet.”
Fader over til farger. Rester av et fly.
”Vi fant rester av en Junker 88 i Moskushallen sommeren syvogsøtti. Bitene var spredt utover et større område, og det kunne se ut som om større deler av flyet med tiden hadde forsvunnet. Dette ble inngangen til et filmavsnitt om krigen…..
Klipper til sort/hvitt pan over Svalbard.
”…basert på stoff vi fant i arkiver og hos privatpersoner. Ingen kunne fortelle oss den eksakte hendelsen rundt flyvraket. Siden kom vi i kontakt med en krigsveteran Doktor Olov Farness som tok disse bildene sommeren 19treogførr.”
Klipper til gravkors.
”Fire kors viste at besteningen på Junkeren var omkommet. Flyet ble skutt ned 23 juli 1942. Det var på vei fra tyskernes base i Bernakk, til den provisoriske landingsstripen som Deutche Vetrisig(?) hadde anlgt innerst i Adventfjorden.”
Klipper til fargefilm og oppe i Helikpter filmer Barewntsburg.
”For Svalbards vedkomne er mye av filmhistorien om 2. Verdenskrig knyttet til Barentsburg. Russerne har holdt til i denne gruvebyen siden tidlig på tredvetallet, da de overtok for et Hollandsk gruveselskap. Med Helikopter fløy vi lavt utovr Adventsfjorden. Den berømte basen på CaP her virket imonerende og meget mystisk.”
Lett romantisk musikk spilles, mens man filmer Barenstsburg og omegn fra helikopter.
TID: 15:50
Stort russisk symbol på åsen. Kamera zoomer ut og vi er i Barenstsburg.
”Da vi hadde landet virket det som om vi var i et annet land. ”
Russisk gate, med russere som går mot kamera. Rolig jazz.
Klipp fra det vanlige liv i B.Burg.
”Vårt besøk hadde en annen hensikt. Vært ærend var en gammel kanonstilling på Cap Her.”
Klipper til gjørmete vei og bil som kommer mot., filmes inne fra buss (russisk buss) på vei mot…
Klipper til kanonstiilingen – rask pan fra havet til kanonen.
”Denne kanonstillingen er et slags monument over beguivenhetene på Svalbard under 2. Verdenskrig. Klokken 8 om morgenen den 25 august 1941, ankrer troppetransportskipet ”Emperest of Canada” opp i Grønnefjorden.”
Fader over til sort/hvitt opptak fra militæresjefer ankommer Svalbard fra liten bnåt. Arkiv opptak.
”Om bord i sjaluppen er herr Jertsin, fra Sovjets ambassade i London… ”
Klipper til soldater går opp trapp inn mot bildet.
”…og brigadør Potts, øverstkommanderende på ”Empress of Canada, samt tre russiske tolker. Operasjon Gauntlet er et faktum.”
Det klippes til sivilbefolkningen.
”Evakueringen av Svalbard skal skje fort og effektivt. Operasjonen møter stor motvilje og skepsis.”
Trist jazz og bilder av evakueringen.
TID: 17:19
”Et engelsk ingeniørkompani går i gang med sabotasjen av Ny-Ålesund. ”
De sprenger radiotårn, hus og lignende. Imponerende bilder.
Arkivbilder av marsjerende soldater.
”Den 31 august er alle nordmenn på Svalbard samlet til en millitær kirkeparade i Lonyearbyen.”
Bilder av at de tenner på kullgruven.
Bilder av sivilbefolkningen på båt.
”Natten mellom den 3 og fjerde sepember ser bildet slik ut.”
På båt langt fra land, røyken stiger opp på Svalbard i det fjerne.
”Evakueringen av Svalbard er en realitet. ”
Jazz og bilder av krigsfly på bakken.
Et fly høyt oppe på himmelen.
”Senere går det opp for de allierte at de tyske værvarslingstjeneste er i full sving med rapporter fra Svalbard. ”
TID: 18:28
Bilder av Svalbard (farger) hav og land panorering.
”I 1943 trykker doktor Færnes på utløseren og tar noen scener med et CineKodak kamera. Stedet er Barentsburg og det ryker fra Kulllagrene.”
Klipper til (sort/hvitt) av en CineKodak utstilt.
”En CineKodak er et lite, hendig kamera, ladet med film i kassetter.”
Fargefilm Cinekodak filmer..
”CineKodaken filmer et forlatt Ny-Ålesund. ”
Paner over hele den tomme byen.
”Bak Nordpol bar synes restene av Roald Ammundsens luftskiphangar.”
Knutzen tar å viser dette i saktefilm. Noe som han må ha gjort i post.
”og litt lenger borte, selve fortøyningsmastene.”
Filmingen slutter. Også begynner den igjen samme CineKodak.
”Signehavn i Krossfjorden”
Stopper. Begynner igjen.
”To nye værvarslingsstasjoner er funnet.”
Stopper. Sort.
”En tysker ved navn Heinz Køler har skutt seg selv.”
Begynner å filme igjen med CineKodak en plass…
”Det er den 22 juni 1943.”
Filmer noen uniformer som ligger på noe.
”Doktor Færness registrerer dette systematisk mens han nærmer seg. Han rekke rå filme noen uniformer som ligger til lufting. Dermed er det slutt på filmen.”
Viser at det er slutt på filmen, med å sille den helt ut. Disse Cinekodak opptakene virker ”uredigert” at han følger Doktor Færnes sin rytme og filming. Knutzen er ”usynlig”
Viser et bilde av et CineKodak for å minne oss på at det vi så vr ilmet med den. Sort /hvitt.
TID: 19:42
Sort/hvitt av Svalbardlandskap.
”Blant sakene til tyskerne finner man en akvarellblokk, et maleskrin og litt lenger borte ligger et filmkamera.”
Et filmkamera bilr filmet. Ligger på bakken. Autentisk?
”Doktor Farnæss tar opp kameraet og begynner å filme.”
Gamle slitte filmopptak av tysker og klippes til værstsjonersgrier. Tyskere som jobber på værvarslingsstasjonen.
”Værvarslingstasjonen gjennomsøkes av kommandørkaptein Ernst Ulring.”
Kameraet filmer de modige menn.
”Mannen i uniform til høyre er Hilmar Eksten.”
Bildet fryses på de.
Kipper til menn som bærer et pakket inn lik fra en båt til land. LYD: vind.
”Etter et plutselig angrep fra en tysk ubåt omkommer soldatenen Harald Andersen, mens han holder vakt nede ved stranden. ”
De gravlegger ham.
”Han blir begravet på stedet, under en militær sermoni. ”
Bilde av gravplakat(?)
Soldater blir filmet på kaien. Venter. Klipepr til de ser utover fjorden.
”Tilbake i Barentsburg, venter man nå et større tysk angrep. 8 september meldes det fra Cap Her at Tirpitz og Scheinhurtz kommer inn fjorden.
40-talls krigsfanfaremusikk blir spilt, mens det blir filmet at båter kommer inn. Det er fra tysk propaganda. Fra tysk propaganda er det bilder fra mange store båter som komme rinn fjorden og skyter mot land. Hele tiden med tuysk gladmusikk. Og fortellerstemme. Viser at tyske soldtaer tar ovr Svalbard fra vannet.
TID: 22:17
Bilder av at det brenner. Det pannes over på mennesker som står under et hus, uten tak.
”Barentsburg er i brann. Mange er drept eller såret. Doktor Farnæss klarer å fange inn noen glimt av dette. ”
Viser at det brenner og utbombete bygg.
”Den norske styrken har lidd store tap. Både i Barentsburg og Lonyearbyen, men har også klart å slå tilbake. ”
Musikk begynner. Jazz piano.
TID: 22:52
Fade over til Filmavisen. Tekstplakat: Soldatene fra Savlbard tilbake i London.
Klippes inn på et Hotell.
”I hotell Conti i London….” også filmes det og intervjues det med soldater.
TID: 25:22
Klippes til fargefilm tog som går mot kamera.
”En amatørfilmer gjorde disse opptakene i Ny-Ålesund i 19treogfemti. Her ved Kings Bay er det full drift. ”
Klipper til noen barn som går i byen.
Klippes til postflyet.
”Postflyet kommer. En gammel Katalina fra krigens dager. ”
Rolig pianomusikk. Og bilder av flyet som slepper post og folk henter det.
”En høytidlig stund.”
De vinker adjø til flyet som flyr over de.
”Bildet passer til vår egen filmerindring fra Svalbard. ”
Bildet fryses av bare flyet.
Og ut kommer folk fra gruven i de gruvevognene.
”Kings Bay anlegget avr omdiskutert. Flere eksplosjonsulykker hadde rystet det lille gruvesamfunnet. ”
Et tog kjører fra høyre til venstre.
”Da vi mange år senere besøkte stedet, var driften ved Kngs bay nedlagt.
Klipper til toget da de besøkte det. Det står der igjen. Alene og forlatt.
Klipper til forskjellige nedlagte Kingsbay bilder.
”Gruvenedgangene var gravet igjen og dørene til anlegssbyggene var sperret med bolter. Vi hadde en følesle av å være i en spøkelsesby.
Kamera zoomer inn på noe hvit plast som blafrer i skyggene.
TID: 26:48
Musikktemaet begynner igjen.
Bilder av nedlagte Kinngs Bay. Fine poetiske bilder. Tilter sakte opp på Roald Amundsens mast.
”Roald Amundsens mast står ensom tilbake.”
Klipper til sort/hvitt – arkiv – luftskip som letter.
”luftskipet Norge letter. Året er 19syvogtyve. Amundsen forsvinner.”
Rask pianomusikk. Folk står med ryggen til kamera og veiver adjø med hattene sine til Amundsen.
Klipper til farger – store ismasser i vannet.
”Vi glir nordover mot store ismasser slik mange har gjort det før oss.”
Klipper til sort hvitt – mange folk som er ved bre.
”Vi filmer slik andre har filmet før oss…”
Klipper til fargefilming av samme bre – uten folk.
”…Helt irrasjonelt.”
TID: 27:53
Klipp til sakte tilt mot nedlagt by.
”I ettertid har det forekommet meg at jeg ble forelsket i Svalbard. Bildene mine fra Grumantbyen viser et gruvesamfunn som er nedlagt for mange år siden. ”
Viser flere bilder han tok der – viserr nært av en gravsten med bilde – for liksom å trenge igjennom filmen og vise hva et bilde kan gjøre – hva film kan gjøre – erindre som Knutzen sier – men også vise frem – for at vi ikke skal glemme.
Viser rustent vrak som ligger på bakken-
”Svalbard er full av sånne spor, som bare er gåter. For vår del hadde vi fulgt bare noen få av dem. Det hadde ført oss til annen verdenskrig.”
Klipper til havet som slår innover stranden.
”Bare en bit av Svalbards historie ble vist i denne omgang. Kanskje blir det med det. Film er fragmenter.”
Musikken begynner igjen og rulleteksten kommer.
Muskk av Egil Kapstad.
Arkivmateriale fra bl.a. Dr. Olav Farnes, London-arivet, Norsk Polarinstitutt
Filmen er finansert av Kirke og undervisningsdepartementet 1977
En film av Jan Knutzen 1996
yeezy boost 350
SvarSlettbape official
cheap jordan
goyard
kd 12
cheap jordans
yeezy 350
supreme hoodie
kd shoes
off white hoodie