torsdag 8. juli 2010

En analyse av "Svalbard i sort/hvitt og farger"

Oppgave i norsk filmhistorie.

Innledning
Jan Knutzen er ”utvilsomt den mest særegne stemmen i moderne norsk dokumentarfilm” skrev Gunnar Iversen i sin tekst til Kortfilmfestivalen da de hedret Jan Knutzen i 2003. Knutzen fanget oppmerksomheten min med Svalbard i sort/hvitt og farger (1996), det var en dokumentar som, som Iversen sier, var særegen. Fragmentert, noen vil kanskje si rotete, humoristisk, spennende, poetisk og personlig. Det var en stil og en form som jeg ikke var vant med. Den minte meg om de modernistiske filmene til Erik Løchen, med en historie som blir fortalt i bruddstykker. Knutzen lager kompilasjonsfilmer, men ikke slik vi er vant til å se de. Filmen er et dokumentarfilmessay som handler om Svalbard, men også om filmen og om Jan Knutzen; en Knutzen-film.
I denne oppgaven skal jeg analysere Jan Knutzen sin film Svalbard i sort/hvitt og farger (Fra nå av Svalbard), og jeg skal se på hvordan filmens narrative teknikker gjør filmen til en refleksiv dokumentarfilm. Jeg kommer hovedsakelig til å forholde meg til teorien til Bill Nichols om dokumentarfilmens representasjonsformer når jeg analyserer filmen. Jeg begynner oppgaven med å presentere Nichols sine teori om representasjonsform og kort om refleksiv modus, så vil jeg introdusere Jan Knutzen og til slutt vil jeg analysere Svalbard og forklare hva som gjør Knutzen-stilen til en refleksiv stil.
Svalbards narrativ er vanskelig å forklare. Filmen har ingen vanlig kronologi, den spiller på assosiasjoner og forteller historier av ting den har fanget på film. Jeg vil derfor gå inn i noen av filmens scener og se nærmere på hva slags teknikker den har brukt for å bevise at filmen er en refleksiv film. Svalbard er den eneste av filmene til Jan Knutzen som finnes på DVD og det har gjort at jeg ikke har fått sett de andre filmene til Jan Knutzen, så jeg har forholdt meg til kilder når jeg har skrevet om de.

Nichols og representasjonsformer
Jeg forholder meg til Bill Nichols sin bok ”Introduction to Documentary”(2001), der han har utvidet sine ”modes of representation”, eller representasjonsformer til seks forskjellige modi: Poetisk, ekspositorisk, observerende, deltagende, refleksiv og performativ: ”Each mode possesses examples that we can identify as prototypes or models: they seem to give exemplary expression to the most distinctive qualities ofthat mode.” (Nichols, s. 99-100) Disse modiene er undersjangere av sjangeren dokumentar. Nichols definerte fire av disse modi i boken “Representing Reality” i 1992. Det har senere blitt flere.
Refleksiv modus er den mest selvbevisste av de forskjellige modi: “Instead of seeing through documentaries to the world beyond them, reflexive documentaries asks us to see documentary what it is: A construct or representation.”(Nichols, s. 125) Det selvrefleksive kan bade være formal og politisk, og i Knutzen sitt tilfelle er det en formal versjon av den refleksive modus.
Dette betyr at den trekker til seg oppmerksomhet til selve dokumentarformen. Den er bevisst på at den er konstruert og deler dette med publikummet. Dette kommer fra den modernistiske retningen, med slike som Brecht og ordet verfremdung og de russiske formalistene og ordet oestranie, som begge er variasjoner over å gjøre fremmed. Teorien bak dette er at når man gjør det kjente fremmed vil man kunne forstå at verden fra et annet sted.
En film som er identifisert til å tilhøre en av modiene, kan blande flere modi sammen. Og selv om modiene har en essens av dokumentarfilmhistorie, så kan man f.eks. i dag lage filmer som er ekspositoriske, med innslag av refleksivitet. Man kan lage hva slags modi man vil, man er ikke tidsbundet av den. Man kan sammenligne de med sjangrene man forholder seg til med i fiksjonsfilm. Det kan være en actionfilm, men den kan ha elementer av komedie i seg. Slik fungerer disse modiene også – en film kan ha mange forskjellige modi i seg, men man definerer filmen ut fra en.

Jan Knutzen
Knutzen ble født 29. juni 1943 i Oslo av kunstnerforeldrene Walter og Brit. Walter var keramiker og Brit billedhogger, så han kom fra et kunstnerisk hjem. I 1965 fikk Knutzen jobb hos Norsk Dokumentarfilm der han jobbet som klipper, fotograf og regissør. Dette selskapet lagde mest opplysningsfilmer og der lærte Knutzen seg håndverket.
Han jobbet i Norsk Dokumentarfilm til 1972, da hadde han oppdaget det radikale filmmiljøet FilmCentrum i Stockholm og sammen med blant andre Sølve Skagen og Malte Waldman prøvde de å lage noe tilsvarende i Norge. Det ble til Film Sentralen
som skulle fungere som en produksjons- og distribusjonssentral i ”kamp mot film- og kinomonopolet!” (Østrem, 1992, s.79) Knutzen var da med å lage flere dokumentarer og hadde regi sammen med Sølve Skagen på ”Stå på” som kom i 1976 og i 1979 ”Tvers igjennom lov” sammen med Malte Waldman.
I 1977 fikk Knutzen penger til å lage filmen ”Svalbard – Norsk Land”. Han dro til Svalbard for å lage en reportasje om livet på Svalbard, men pengene strakk ikke til for å gjøre den ferdig. Dette er begynnelsen på filmen jeg senere skal analysere.
I 1979 fikk Knutzen Statens treårige arbeidsstipend, og ”benyttet studiet til nyorientering” (Iversen, 2003). Denne nyorienteringen var grunnlaget for det vi i dag kjenner som Knutzen-filmen. Gunnar Iversen skriver:
En Knutzen-film kjenner man igjen med én gang; på den slentrende kjølig-ironiske tonen, den essayistisk prøvende stilen, den hemmelighetsfulle serien av assosiative sprang og kontraster, den pregnante formviljen, den coole og ofte idiosynkratiske bruken av jazzmusikk, og Per Christensens kommentatorstemme med sin særegne intonasjon og tonefall. (Iversen, 2003)
Den første filmen som hadde en slikt karakteristisk stil var På sporet av Lars Hartvig den kom ut i 1984 og var et portrett av den psykisk syke og ofte innlagte kunstmaleren Lars Hartvig. Det var i denne filmen Knutzen første gang brukte Per Christensen spørrende stemme, noe som har blitt et slags varemerke. Christensens stemme er personlig; han bruker ofte ”jeg” og han er også inkluderende med at han ofte drar tilskueren med og sier ”vi”. Denne personlige fortellerstemmen er skrevet av Knutzen og før jeg så på rulleteksten at det var Per Christensen som leste opp kommentarene, trodde jeg at det var Knutzen selv som leste de opp. Evy Rehanne Nilsen skriver i sin masteroppgave Med kameraet vendt mot tilskueren om filmen Fragmente aus Norwegen, der Knutzen bruker en tysk forteller. Det er den samme slentrende og tvilende stilen i denne filmen som de andre Knutzen-filmene og det virker som den spesielle fortellerstilen: “(...) er et direkte resultat av instruksjonen Knutzen selv har gitt intonasjon og tonefall.” (Nilsen, 2006, s. 27) Så vi kan konkludere med at varemerket med en slentrende stil og tvilende forteller er en Knutzensk vri.
Det er stille i mine kilder om hva Knutzen gjorde mellom 1984 og frem til hans store år på Grimstad i 1994, men jeg må bare anta at han jobbet med stilen sin og de forskjellige kortfilmene sine. For i 1992 kom både Funkis og Kunstens møte med filmen og i -93 kom Svalbard i sort/hvitt og farger, selv om det ikke var den ferdige versjonen, for den ble lansert i 1996. (Jeg har ikke sett den versjonen fra 1993, og vil kun forholde meg til versjonen fra 1996.) I 1994 kom det som regnes som hovedverket til Knutzen Boplicity, og den vant gullstolen under kortfilmfestivalen i Grimstad. Disse filmene har alle de stilistiske trekkene til det som vi nå kjenner som en Knutzen-film. I 1997 kom Kameramuseet og i år 2000 kom han med to filmer: Det 20. århundre i Oslo – sett gjennom kameraøyet og Fragmente aus Norwegen, som var en oppdragsfilm til verdensutstillingen i Hamburg i 2000.
Hvis vi bare ser på titlene til filmene hans klarer vi å fange opp en slags tematisk stil; de handler om kunst, jazz, arkitektur, film, historie og det urbane. Filmene er personlige, refleksive og poetiske. Knutzen har videreutviklet den frie kunstneriske kortfilmen som Erik Borge og Erik Løchen begynte med på slutten av 60-tallet. Iversen skriver:
Den eneste virkelige ”forløperen” for den essayistiske stil Knutzen har rendyrket er Erik Løchen; med eksperimenterende og burleske filmer som Kunstopplevelse (1967) og Søring Nordover (1976). Jan Knutzen er imidlertid mer ironisk enn Løchen, og går lengre i å rastløst kretse omkring selve filmrepresentasjonen (Iversen, 2003)

Svalbard i sort/hvitt og farger
Å ta for seg handlingen til Svalbard er nesten umulig, det er ingen klar retorisk oppbyggelse på denne filmen. Den handler om Knutzen som lager en dokumentarfilm om Svalbard og kommer over gamle rester av flyvrak og spor fra forskjellige tider på Svalbard. Og gjennom filmer han har funnet i arkiver forteller han historien om Svalbard. Det er særlig 2. verdenskrig på Svalbard som blir fortalt, men samtidig har vi blitt fortalt en historie om Svalbard som et annerledesland.
Filmen er essayistisk og hopper i tid, rom og sted. Det første bildet i filmen er en tekstplakat der det på første linje står: ”Svalbard” og under den, står det med litt mindre bokstaver: ”i sort hvitt og farger”. Under tittelen står undertittelen fordelt på
to linjer med enda mindre bokstaver: ”noen biter av Svalbards historie (ny linje) gjenfunnet i gamle filmruller”. Filmens musikktema, et jazzpiano spilt av Egil Kapstad, begynner samtidig med tekstplakaten og den blir under bildene og kommentarstemmen i nesten et minutt. Svalbard varer i 30 minutter og rommer mange fragmenterte historier eller som Knutzen kaller det: Erindringer.
Det første levende bildet vi har i filmen er fra luften og i farger. Svalbards kyst blir filmet, mens man flyr nærmere land. Bildet holdes i 27 sekunder og filmens første kommentar blir sagt halvveis ut i bildet. ”Hvis noen spør hva vi gjør her oppe i luften, sier jeg foreløpig at vi er på vei nordover og at det er en stund siden denne filmen ble tatt.”
Allerede her har Knutzen begynt å bruke refleksive grep. I tekstplakaten har han forklart hele filmen. Det er noen deler av Svalbards historie som skal fortelles eller gjenfortelles. Det er både fargefilm og sort/hvitt film som brukes, som indikerer at det er en kompilasjonsfilm, og det forteller at bildene kommer til å være av eldre (sort/hvitt) og nyere (farger) dato.
Svalbard er en kompilasjonsfilm. ”Med kompilasjonsfilm menes tematisk beslektet film fra ulike kilder satt sammen til en argumentativ helhet.”(s. 59) skriver Bjørn Sørenssen i Å fange virkeligheten. ”Denne teknikken har (...) blitt den dominerende formen i den historiske dokumentarfilmen.” (Sørenssen, s. 60-61), og Svalbard er en historisk film, men den skiller seg ut fra andre kompilasjonsfilmer med å ha en særegen subjektivitet. Et annet poeng er at halvparten av filmen er filmet av Knutzen selv, men i 1977, slik at det 19 år senere kan sees på som ”kilder” som er tematisk beslektet.
Det neste det klippes til er Filmavisen fra 1953. Det er sort/hvitt bilder av skyggen av et fly nede på isen, filmet fra luften. Det klippes mellom pilot, fly og utsikt mens Knutzen forteller: ”Postflyet kommer. Av en eller annen grunn er flybilder på film tatt på Svalbard i gamle dager fastklebet på min netthinne. De lar seg ikke fjerne. De er erindringer. Mine første Svalbardbilder.” Dette er jo et eksempel på den særegne subjektiviteten som blir lagt vekt på i Knutzen sine filmer; Han gjør Filmavisen fra 1953 til sine første bilder og nå deler han de med oss. Den ekspositoriske stilen til Filmavisen eller kompilasjonsfilmen er ikke tilstede – det er kun Knutzen som er der,
han viser sine bilder til oss. Tiden er flytende og minner fra Filmavisen er like mye hans bilder som bilder han har filmet med sigg eget kamera.
Posten slippes ned på bakken: ”En høytidlig stund.” sier Knutzen og flyet forlater Svalbard og er på vei ut fjorden, da klipper han tilbake til fargefilm, av opptak han selv gjorde da han var på vei til Svalbard. Han filmer fra innsiden av flyet og de andre reisende som ser entusiastisk ut vinduet. ”Kanskje er det sant at filmen tiltrekkes av det gåtefulle?” spør Knutzen retorisk. ” I dette tilfellet går et jetfly fullt av nysgjerrige passasjerer inn for landing på Longyearbyens lufthavn.” Knutzen gjør med kommentatorstemmen til Per Christensen oss nysgjerrige. Hva gjør alle disse folkene på flyet, hva skal de på Svalbard. Filmen tiltrekkes ikke bare av det gåtefulle, den er en gåte. Filmen har en spenning i seg, som en detektivhistorie. Kameraet er som en detektiv som drar til Svalbard og leter opp spor. ”Kanskje det er sant at filmen tiltrekkes av det gåtefulle?”
Når de har landet blir vi raskt kjent med noen av medpassasjerne. En av de er med fra en gruppe med Østerrikske fjellklatrere, en jobber for Norsk Polarinstitutt, en er en finsk turist og til slutt er det professor Brian Mitchell fra USA som skal forske på kontinentalsokkelen. De drar og vi står alene igjen. Dette er billedgjort med at professor Mitchell kjører av gårde i en rød feltvogn, mens Knutzen bemerker: ”Professor Mitchell forsvant i det fjerne med en pussig liten rullende gjenstand. Det kan ikke ha vært en bil?”
Filmen er som sagt tidligere essaypreget. Den hopper i tid, sted og rom, men den tar seg også tid til å undre og være humoristisk. Hva var den rullende gjenstanden? ”Det kan vel ikke ha vært en bil? Dette er et eksempel på oestranie; han velger å gjøre det rart og ukjent for oss. En bil? Knutzen har ikke et strengt retorisk argument, det legges like mye vekt på hva kunnskap er, slik som performativ modus gjør: “(...) the performative mode raises questions about what is knowledge.” (Nichols, s. 130) Hvis noen hadde intervjuet han om hva han gjorde på Svalbard måtte han nok ha sagt ”Jeg vet ikke.” Filmen er undrende og det virker som den lar de ytre omstendighetene bestemme narrasjonen. Bildet av professor Mitchell kjøre av gårde varer i 42 sekunder, noe som er lenge med å se på en liten rullende gjenstand forsvinne, men med den avvæpnende spørsmålet ”Det kan vel ikke være en bil?” er som Gunnar Iversen skriver: ” I sine filmer forener Jan Knutzen det lette og elegante med det
underfundige og dypsindige.” (Iversen, 2003), det er en morsom og underfundig replikk, på et morsomt og underfundig bilde. Og når bildet bare blir på bilen som kjører av gårde så lenge, blir vi nødt til å tenke over bilen, over landskapet, over professor Mitchell og kontinentalsokkelen han forsker på. Knutzen blander det underfundige med det dypsindige, det lette med det elegante.
Bildet holdes i 42 sekunder, og det er nok en grunn til at det varer så lenge. På slutten av opptaket kjører professor Mitchell forbi en gammel folkevognsbuss. Knutzen kommenterer: ”I dette månelandskapet passerer professor Mitchell fra St. Louis en Wolkswagenbuss med russere på vei til flyplassen.” Det som skjer er at vi får en overgang til neste scene, med noe av det fremmede med Svalbard, russerne som bor der. Men la oss holde oss litt til kommentaren.
Knutzen bruker det poetiske ordet ”månelandskap” for å beskrive Svalbard. Bildet ser også ut som et månelandskap, med brune fjell, uten beplantning, ikke noe liv, bare stein. Men ”månelandskap” setter oss også inn i et fremmed sted, som om vi ikke befinner oss på jorden lenger. I dette utenfor-verden-stedet passerer professor Mitchell, den amerikanske professoren fra byen St. Louis, sitt lands erkefiender, russerne. De kjører forbi ham i en rød Wolkswagenbuss. Knutzen fanger opp absurditeten ved Svalbard og det komiske ved den kalde krigen. Uten store retoriske skyts, men enkle underfundigheter gjør han disse til kommentarene til poetiske sannheter. Svalbard er et annerledesland.

Gjenerindringer
Ni minutter ut i filmen kommer han til gruvene på Svalbard og filmer gruvearbeiderne som skal inn i gruvene, med hjelmer med lys på. De setter seg i vognene og kjører inn i gruvene. Kameraet er plassert foran i vognen rettet bakover, slik at vi kan se alle menneskene med lys på hjelmen, sitter på rad og rekke mens de blir kjørt inn i gruven. ”Vår første reise inn i en gruve kommer til å fortone seg som en estetisk opplevelse. Som en slags gjenerindring.” Det blir mørkere rundt de, rolig jazzmusikk starter og bildet holdes der i 29 sekunder. Et nytt bilde kommer av vognen som forsvinner inn i gruven, nå er kameraet plassert utenfor vognen og den kjører av gårde, mens Knutzen forteller: ”Slik ble det til at vi begynte å nøste opp spor fra fortiden. Spor som taler mysterienes språk rent visuelt, men som senere lot seg gjenfinne som historiske fakta.”
Som i de tidligere filmene til Knutzen handler også Svalbard om historiske tider, men denne filmen har en annerledes form for aktualitet, siden grunnstammen for filmen er opptakene han selv gjorde i 1977, da han var der for å lage en reportasje om livet i Longyearbyen: ”Å lage en reportasje om livet i Longyearbyen, strider mot stedets natur. Alt er vevet inn i hverandre, som på en måte gjør kameraarbeidet fragmentarisk.” sier han i filmen. Dette er også et eksempel på refleksive grep, han forteller oss at han filmer, han gjør oss bevisst på at det er filmet. Og slik som Svalbard er fragmentarisk, sånn er også filmen. Alt er vevet inn i hverandre og det glir inn og ut av tid. Knutzen forsvarer filmens narratologi. Han sier det ”strider mot stedets natur” å lage en vanlig reportasje om stedet. Alt er like viktig, og å velge ut en historie er vanskelig. Når han filmer at vi går inn i gruvene og sier at det er ”en estetisk opplevelse” og som en slags ”gjenerindring”, blir dette en mulighet til å slippe kronologiens tvangstrøye. Herfra trenger han ikke å la filmen følge en vanlig retorikk med en kronologisk narratologi. Vi blir med inn i gruvene, inn i mørket; ”en estetisk opplevelse” og Knutzen kan nå la assosiasjonene spille sterkere inn. Denne scenen minner meg om å gå på kino; man setter seg ned i setet og blir kjørt inn i mørkets opplevelse, ”en estetisk opplevelse”, enda et refleksiv grep. Han gjør oss bevist på vår egen opplevelse. Og nå skal de som detektiven nøste opp spor de finner.

Historien med stor og liten H
Filmen forteller Svalbard sin historie. Den gjør det som tittelen lover gjennom gjenfunne filmruller. Filmen forteller Knutzen sin historie om Svalbard. Han var der i 1977, fikk ikke en film ut av det på den tiden. Denne filmen tar han i mange år senere og former til sin personlige historie. Han har filmet gamle falleferdige bygninger. Fra disse bildene finner han eldre (sort/hvitt) filmer ”stoff vi fant i arkiver og hos privatpersoner” som han sier i filmen.
I ”vanlige” kompilasjonsfilmer pleier man ikke å referere til hvor man har stoffet fra, men for Knutzen er dette et vesentlig poeng. Hans historie er en del av hele historien og opptakene som han bruker er funnet i forskjellige arkiv: ”På en måte hadde vi trengt igjennom en hinne der vi ikke lenger hadde dokumentarfilmerens subjektive og utvelgende blikk. Vi befant oss i arkiver.” Disse arkivopptakene har ikke Knutzen sitt subjektive blikk, men en historisk legitim kraft. Men samtidig som Knutzen mener at disse arkivopptakene ikke har dokumentarfilmerens subjektive blikk, vil jeg påstå at
selv om opptakene som han finner i arkivene ikke har Knutzen sitt subjektive blikk, har den hatt noens subjektive blikk og at når Knutzen velger å bruke klippene, får disse snuttene en subjektiv kraft av grunn at de har blitt valgt ut. I kompilasjonsfilmen setter man filmer sammen til en argumentativ helhet og når man da setter klipp sammen, vil det da skape en subjektiv mening.

Krigen
Krigen får 12 av filmens 30 minutter. Knutzen viser scener fra evakueringen av Svalbard. Han viser Wochenschaufilm fra angrep på Svalbard, med autentisk tysk ekspositorisk kommentator. Han viser autentiske Filmavisen intervjuer med norske soldater, men det mest oppsiktsvekkende er opptak gjort av Doktor Olav Farnes. Disse opptakene gjort av Dr. Farnes, er i motsetning til resten av arkivopptakene, i farger. De er filmet med en annerledes rastløshet enn de offisielle arkivfilmene vi har sett og vi får et nytt og annerledes innblikk i 2. verdenskrig.
Det første bildet er panoreringer over Barentsburg, på lydsiden hører vi filmrullen gå og Knutzen kommenterer: ”I 1943 trykker doktor Farnes på utløseren og tar noen scener med et CineKodak kamera. Stedet er Barentsburg og det ryker fra kullagrene.” Lyden av film som går er noe som Knutzen har lagt på for å lage en autentisitet til bildene, slik som lyden er når filmen blir vist på fremviser. Han har antageligvis gjort dette for å lage et større skille mellom arkivfilm og privatfilm, men det har hatt en ganske så heldig effekt. Filmen var filmet ulovlig og når man bryter med den offisielle versjonen (les. arkiv), og viser private opptak, skaper lyden av filmfremvisning en spennende stemning; vi er med på å bryte den offisielle versjonen og spenningen blir tettere.
Knutzen tar så og klipper over til sort/hvitt bilder av et CineKodak kamera. Først forfra, med en zoom inn på kameraet og så fra siden, slik man gjør det på fangefotografier, for å få et ordentlig godt blikk på hvordan kameraet så ut. ”En CineKodak er et lite, hendig kamera, ladet med film i kassetter.” Han gir oss et innblikk i selve prosessen i filmskapningen. Disse opptakene hadde vi ikke fått sett hadde det ikke vært for dette lille, hendige kameraet. Han klipper så over til et annet opptak med CineKodaken: ”CineKodaken filmer et forlatt Ny-Ålesund.” sier Knutzen og utelater Dr. Farnes fra operasjonen. Kameraet panorerer over Ny-Ålesund og kommer til rester av Amundsens lufthangar. Her tar Knutzen og lar filmen gå i sakte
film, noe han må ha gjort i etterarbeid. Han klipper så, slik som et kamera klipper, med sorte pauser. I disse sorte pausene er det heller ikke lyd av kameraet og han bruker det som en dramatisk effekt. Han viser forskjellige klipp fra forskjellige steder på Svalbard: ”Signehavn i Krossfjorden” Stopper. Sort. Begynner igjen. ”To nye værvarslingsstasjoner er funnet.” Stopper. Sort. ”En tysker ved navn Heinz Köler har skutt seg selv.” Så begynner han å filme igjen. Dette er effektive dramatiske effekter, vi er like mye som Dr. Farnes med på spionasjen og filmen er det som registrer det.
Disse refleksive grepene som Knutzen benytter seg av her, fungerer på en annerledes måte enn vanlig refleksivitet, med at man blir ikke dratt ut av handlingen og fundere over filmens kraft, men man blir trukket inn i spenningen med å være en spion. Filmens refleksive grep gjør at innlevelsen i filmen blir forsterket og dette gjør Knutzen sin film til en annerledes og særegen opplevelse.

Film er fragmenter
Knutzen tar og runder av filmen med å vise opptak av et fly som kommer over Svalbard og dropper posten ned på oss. ”En høytidlig stund.” sier han og dette er sik som filmen begynte. ”Dette passer med vår egen filmerindring fra Svalbard.” forstsetter han og det klippes til opptak av gruvearbeiderne som kommer ut av gruvene i vognene de kjørte inn i. Det virker som om Knutzen sier at vi har vært de, vi har kjørt med vogner inn i Svalbards indre og sett bilder ingen andre har sett; ”en estetisk opplevelse.”
Det siste opptakene som vises er opptak Knutzen gjorde i Grumantbyen ”som er nedlagt for mange år siden”. Han filmer nedlagte bygninger, en gravstein med et bilde av han som ligger i graven og han filmer skrap som ligger på bakken: ”Svalbard er full av sånne spor” sier han, ”som bare er gåter. For vår del hadde vi fulgt bare noen få av dem.” Han filmer utover havet og bølgene som slår innover stranden. ”Bare en bit av Svalbards historie ble vist i denne omgang. Kanskje blir det med det. Film er fragmenter.”

”Vi filmer slik andre har filmet før oss - helt irrasjonelt.”
Knutzen har med Svalbard laget en personlig og historisk kompilasjonsfilm om Svalbard. Han har latt det filmen har fanget opp bestemme narratologien; det irrasjonelle blir gjort meningsfullt. Filmen har ingen mening før noen setter den sammen og med Svalbard har Knutzen vist at filmen gjør oss til tilskuere og
deltagere. Jeg har med denne oppgaven argumentert for at de forskjellige tekniske og narrative grepene Knutzen har valgt å bruke gjør den til en refleksiv dokumentarfilm. Jeg har analysert deler av filmen og sett på hvordan de forskjellige refleksive grepene har hatt en særegen og dramatisk effekt på filmen og at Svalbard må tolkes som en refleksiv film. Den irrasjonelle filmingen blir meningsfull, når hans refleksive grep lar oss være med på hans ferd gjennom Svalbard – og med det konkluderer jeg at Knutzen sin film er unik som en personlig dokumentar og som historisk dokument over Svalbards historie.

4 kommentarer:

  1. Litteraturliste
    Nichols, Bill: Introduction to Documentary (2001), Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis
    Rehanne Nilsen, Evy: Med kamera vendt mot tilskueren: Den refleksive dokumentarfilmen sett i lys av Kan Knutzens filmproduksjon, (2006) Masteroppgave NTNU, Trondheim
    Sørenssen, Bjørn: Å fange virkeligheten:Dokumentarfilmens århundre (2001), Universitetsforlaget, Oslo.
    Østrem, Hallvar: For Harde livet – Norsk 70-tallsdokumentar på 80-tallet.(1992) Universitet i Trondheim

    Internett
    Iversen, Gunnar: Historien - sett gjennom kameraøyet: Om dokumentarfilmskaperen Jan Knutzen (2003): http://arkiv.kortfilmfestivalen.no/2003/program/norsk/spes_Jan_Knutzen_60.html (10.6.2010)

    Film
    Knutzen, Jan: Svalbard i sort/hvitt og farger – noen biter av Svalbards historie gjenfunnet i gamle filmruller (1996) Oslo

    SvarSlett