onsdag 20. april 2011

Gamle filmer om igjen

Jeg skal på Cinemateket i ettermiddag. De Dødes Tjern skal vises som en del av Inferno-festivalen og jeg har aldri fått sett denne ganske så underholdene filmen på kino før. Har sett den på tv for mange år siden, og lest boken, men ikke på kino. Så da går jeg. Jeg gleder meg til å oppleve dn på kino av flere grunner, men den viktigste er at den er filmet i Cinemascope - kan hende jeg tar feil, men jeg tror det faktisk var den første norske filmen som brukte dette formatet.

Så hva er så spesielt med dette formatet? I Godard sin delvis fantastiske Le Mepris ytrer Fritz Lang den kjente replikken om at alt man kan filme i Cinemascope er slanger og kister. En morsom observasjon som på ingen måte stemmer, sprø du meg.

Dette blir litt filmhistorie etter hukommelsen, så faktaene her før dere sjekke opp selv, men Cinemascope kom med tv'ens inntog. Cinemascope er at bildet er bredt, isteden for "firkantet" som var normen på alt av film før tven. Tv brukte også dette formatet, som er i størrelse 4:3, frem til ganske nylig men de har el nå gått ganske så over til 16:9. Anyways.

Det som skjer da er at når man filmer, fester man en liten linse uten på linsen på kameraet som fanger opp mer av og utvider bildet. Man må da ha denne linsen på når man viser filmen også, ellers vil bildet bli kraftig komprimert og skvist. Men det blir så vakkert og ikke minst kult.

Så jeg gleder meg til å få hele bildet og på det store lerretet. Tror det blir en grøssende god opplevelse.

Ja, dårlig innlegg, men har ikke noe tid. Men for å glede fansen (ha! LOL) tar jeg med et klipp fra en ny Bollywood-film, der jeg syntes bruken av Cinemascope er fabelaktig. Litt corny sang, men flotte bilder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar