søndag 11. april 2010

The annoying orange

Nettkultur er noe nytt for meg, jeg har brukt nettet mest som et verktøy. Mail, avis, invitasjoner via facebook, nyheter fra twitter. Jeg har aldri vært noe interessert i kulturen som ligger på internett. Flere av vennene mine liker det veldig godt, selv om jeg ikke klarer å se så mye annet enn små snutter av enten dårlig humor eller dårlig selvfølelse. Blanding av plump humor og drittkasting. Hva er det for eksempel på YouTube? Folk som prater til webcameraet sitt eller idioter som skader seg. En slags evighetsjackass.

Så, hva er det jeg er ute etter i kultur? Jeg ser for meg ballsaler med speil som har gullrammer med ornamenter på veggene. Klassisk kunst og moderne skulpturer. Henrik Ibsen.
Flygeler. Ozu. Noe med dannelse.

Eventuelt noe som kan lære meg noe om verden, slik som dette

Men hva er kultur? Stort spørsmål med et stor svar. Det er et uttrykk, en livsstil, en form og en følelse. Det er avgrensinger og fantasi. Det er underholdning og filosofi. Det er jobb og det er fritid. Det er hele land og det er forballaget mitt. Jeg lurer på om kultur også har en grunnleggende konflikt bærende i seg. Se på subkulturer for eksempel. Mye av kulturen i en subkultur er å være i opposisjon til en annen kultur, en rådende kultur. Er internettkultur en subkultur? Jeg har sett mange tegninger av ninjaer og endelig fått høre om The Game. (I just lost the game) Men er internettkulturen en subkultur?

Hvordan beskrive internettkulturen? Det må være på internett, men alt som er på internett er ikke det. Det burde ha en sterk bruk av referanser eller intertekstualitet, det er viktig å skape følelsen av et fellesskap. Det er ofte absurd, og rettet mot nerdekulturen. Ninja, zombie, pirat er en del av det, men det er ikke noe kult hvis du bruker det hele tiden. En viktig følelse man ofte har, er at man kaster bort tid (hvertfall for meg). og en viktig, viktig del er at det må forandres, kommenteres, utvikles, være interaktivt. Som en organisme må den utvikle seg, ellers så dør den og blir borte.

Også bra med folk som prøver å tenke annerledes rundt hvordan fortelle historier. HBO har akkurat laget denne, en vev av historier. Minner om slike Donald-pocket historier, der du kan velge hvor du skal videre i fortellingen.

Var på et meget interessant foredrag av Eivind Røssak om hvordan Nasjonalbiblioteket kunne arkivere YouTube. Man må tenke helt nytt. Det er ikke nok å dokumentere, det må lages et helt nytt system på arkiveringen. Gleder meg til han kommer med rapporten sin. Han så forresten meget pusig ut. Han var veldig liten, skallet med en blond krans og skjorten han hadde på seg var stripete i alle slags farger, men med vekt på oransje og brun. Meget pussig. Lignet litt på de diabolske naboene til Rosemary.

Fant forresten en morsom video i sted. Var mest populære på YouTube, så sier ikke at jeg fant den. Det er noe jeg syntes er et eksempel på Internettkulturen, den er ikke så bra som det kan bli, ikke så mørk som det kan bli, og ikke så morsomt det kan bli, men det er utrolig irriterende (og litt morsom): The annoying orange

1 kommentar: