fredag 23. april 2010

Neburu Bagu og amputert historie argumentasjon


Neburu Bagu er en japansk oversettelse av Nouvelle Vague, og er en betegnelse på den nye bølgen som kom over Japansk filmindustri på slutten av femtitallet og over i sekstitallet. Den "ekte" Nouvelle Vague i Japan er Shochiku Nouvelle Vague. Ekte og ekte, den vi skal ta oss for i hvertfall. Vi skal finne ut hva som er spesielt med den? 

Det er en stor forskjell mellom den franske Nouvelle Vague (Godard, Truffaut), som startet ut fra filmteori og kritikk i bladet Cahirs du Cinema, og den japanske Shochiku Nouvelle Vague som startet ut fra et kommersielt filmstudio. Hva er grunnen til at bølgen startet i et filmstudio i Japan, og ikke ikke i et intellektuelt miljø slik som i Frankrike?

I ”Eros plus Massacre” av David Desser kommenterer han Noel Burch sitt essay ”Nagusa Oshima and the Japanese Cinema in the 60’s” der Burch påpeker viktigheten av å forstå opprøret filmene hadde mot de gjeldende ideologiene. Desser sier da at for å kunne forstå Nuberu Bagu må man forstå det politiske livet i Japan på den tiden og i tilegg ha en forståelse for japansk filmhistorie. Altså at nybølgen var et opprør både mot det japanske, som ideologi og kultur. Nybølgen er en link i den japanske kulturelle evolusjonen. 


Jeg skrev et lengre avsnitt om ameriskansk påvirkning av det politiske og kulturelle livet i Japan etter 2. verdenskrig, det ble borte så jeg kommer tilbake til det senere. Det inneholdt sikkerhetsavtaler mellom Usa og Japan - Rasjonering på film slik at filmstudioer måtte lage midre film - et attentat på en sosialist leder på live televison - og kimen til shochiku nouvelle vague, nemlig TV revolusjonen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar