tirsdag 13. april 2010

Hva er film?

I dag har jeg tenkt en del på det gamle ontologiske spørsmålet: Hva er film?


I gamle dager hadde vi Bazin, som i sin Qu est-ce que le cinema skriver varmt om filmens dokumentariske fortreffelighet. Det kan fange Virkeligheten. Men i dag, da vi ikke bruker film når vi filmer. Det er digitale videofiler, logoritmer: Hva er film da blitt?

Film (35 mm, etc.) var jo direkte avtrykk av det som søkeren pekte seg mot. Lys gikk inn på filmen, og skapte livets skygger i det.

Men når vi, som i dag, bruker video så er det ikke noe orginalt avtrykk. Det er matematiske beregninger som skaper bildene. Hva er da film? Levende bilder?



Som det var i klippet over (hvis det funket, jeg er en n00b), ser vi at bildet blir manipulert. Grønnskjermer på enkle bilder av gater, trenger ikke å være s.fx. lenger en gang. Bare, jeg går gatelangs. Hva skjer med film da? Dokumenterer film ennå virkeligheten? Nei. Hva er film da? Har det sluttet å være film? Er det bevelige bilder som Nöel Carrol, vil si at det er. Moving images? Er det det film blir til? Og i såfall, vil vi ikke da måtte regne med dataspill som en del av det. Det er jo også levedne bilder. Jeg merker at hjertet mitt blir tungt som stein av å tenke på det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar