tirsdag 13. april 2010

Noen tanker om filmdramaturgi

Hvordan skiller filmdramaturgi seg fra "plain ol' " dramaturgi? Ja. det håpet jeg du hadde noen svar på, men jeg vil da komme med noen antakelser. Forskjellen ligger i bildene og hva du kan gjøre med bildene.

Dramaturgi på en scene f.eks. vil alltid bli sett fra ett synspunkt; fra salen. Så man må forholde seg til at hvis man skal ha sceneskift så vil det enten ta tid eller trekke oppmerksomhet vekk fra stykket, mens man omorganiserer neste scene. Dramaturgien er altså låst på stedet. I den nyere tid har det blitt mer og er vanlig å bruke video på scenen, men dette er regivalg og vil ignoreres blindt for nå.

I bøker kan man gjøre hva man vil. Man forholder seg ikke til noe annet enn teksten. Jeg er ikke sikker på hvordan dramaturgi bør se ut i en bok, har ikke lest noen litteraturteoretikere på en stund og er ikke sikker åp hvordan man skal forholde seg til det. Jeg får ta det fra min egen empiri. Vi må nesten skille mellom krim og annen skjønnlitteratur, sånn i begynnelsen. Vi kan dele resten av skjønnlitteraturen siden.
Krim har en enkel plotstruktur, der man fordeler ut informasjon sakte men sikkert, som små drypp. Who don' it?! Meget grovt, ultraforenklet.

Annen litteratur tar vel først å introduserer personene det handler om og så er jeg jammen ikke sikker. Dette må jeg lese mer om. Dramaturgi i skjønnlitteratur.

Når det gjelder filmdramaturgi, så har man en måte og se på den på og det er historien. Robert McKee, Syd Field og Erlend Loe er alle manusforfattere, som har hatt stor innflytelse på Hollywood eller Norge (gjett hvem som har hva), og de har en ting til felles. Kravet om den gode historien.

Og misforstå meg rett. Jeg er for den gode historien, men er ikke det som Aksel Kielland skrev i Det norske hus 2.0 at "Gode historier hører hjemme i ukeblader, tv-filmer, mytologi og politikk." Film fortjener en dramaturgi som ikke er bundet opp av manuset. Som ikke er bundet av den gode historien, men en dramturgi som kan lene seg mot bildene.
La bildene styre.
Hvordan gjør man det her? Jeg vet ikke. Jeg vet ikke hvordan man kan skape en dramturgi som baserer seg på film som medium. Vi må se på hva som funker.

To be cont...

2 kommentarer: