torsdag 15. april 2010

Filmbiblioteket


Forrige fredag var jeg på Nasjonalbibliotekets filmkonferanse der Eivind Røssak snakket en del om vanskelighetene rundt arkiveringen av YouTube, og det var en liten debatt om hvordan man skulle forholde seg til at nå som alt blir digitalt, at man kan miste muligheten til å se filmene i fremtiden, fordi formatet har blitt for gammelt. Det er jo passende at jeg i dag opplevde problemet.

I dag skulle jeg se de Jan Knutzen filmene som de hadde på Deichmanske bibliotek. Men det var et problem, et vesentlig problem. Med unntak av Svalbard i sort hvitt/ og farger hadde de bare resten på VHS. Bibliteket kunne låne de ut til meg, men hva kunne jeg gjøre med de? Jeg har ingen VHS spiller, ingen jeg kjenner har en VHS spiller. Vi er da i 2010, har ikke hatt en VHS spiller på ti år. Bibliotekaren løfter på skuldrene, det er jo ikke hans problem. Jeg spør om det er mulig å se filmene der, på biblioteket, men det var ikke mulig.

Jeg ringte opp på Nasjonalbiblioteket, men de hadde ikke filmene, med unntak av DVD’en med Svalbard. Jeg surfer litt på internett og finner ut at på biblioteket på på Høgskolen i Lillehammer har VHS’ene og et rom man kan se filmene i. Så der har jeg mulighet til å se filmene. Fint at jeg har noen venner i Lillehammer som jeg kan dra å besøke, men det er da veldig langt å dra for å se noen korte filmer.

Jeg sitter og lurer på hva NFI kan gjøre med dette? Kan jeg be de lage Boplicity og Kameramuseet på DVD? Er det noe poeng? Om ti år er det ingen som har DVD-spiller. Biblioteket har startet en digital videosamling, mn kan hente over internettet. Er det der filmbiblioteket skal ligge? Er det ikke det? Hvor ellers?

I min videre studering av Knutzen har jeg kommet over Erik Løchen connection – noe jeg tenkte på første gang jeg så Svalbard. I masteroppgaven til Evy Rehanne Nilsen, der hun analyserer Boplicity (som jeg ikke har sett), vier hun et kapittel til Erik Løchen. I Boplicity er det bildet av en båt som heter Erik Løken og Per Christensens  fortellerstemme sier: ”Båten i bakgrunnen heter Erik Løchen. Er det tilfeldig?”

Neppe, som det det heter.

Erik Løchen har i likhet med Knutzen sterk påvirkning av jazzen, av fremmedgjøringseffekter og ikke minst av Oslo. Erik Løchen har hatt regi på to spillefilmer Jakten(1959) og Motforestillinger(1972), som begge er modernistiske. Jakten regnes som den første modernistiske filmen, selv om ekspertene krangler siden Tancred Ibsen allerede i 1948 kom med Den hemmelighetsfulle leiligheten, som mange (iberegnet meg) mener er den aller første.

I morgen kommer begynnelsen på analysen av Svalbard i sort hvitt og farger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar